Integration af Facebook via API
Hvad var ønsket fra kunden?
Vores kunde ønskede at skabe værdi for sine kunder, så de kunne styrke deres eget brand. De skulle altså have mulighed for at deltage i konkurrencer, quizzes osv. Kunden ønskede et andet produkt end bare almindelige tekstopslag, derfor skulle der laves en Facebook API integration, som ville kunne afhjælpe dette.
Vi bruger næsten alle API integrationer
Vi gør næsten alle brug af Facebook integrationer. Det er ikke altid, at vi er klar over, at det er det, vi bruger. Der findes ikke blot en Facebook integration, men flere forskellige slags. En API(Application Programming Interfaces) integration er et stykke software, der kan kommunikere med andre systemer. De har hver deres formål, hvilket er ret smart.Mange bruger Facebook hver dag. Der bliver ofte udvekslet erfaringer og viden via Facebook.
Konkurrencer på Facebook
Hvis du vil lave en konkurrence på Facebook, så er du nødt til at sætte dig ind i reglerne først. Det kan være lidt indviklet at finde ud af alle reglerne. Du må eksempelvis ikke bede folk om at dele dine opslag som en regel i din konkurrence. Du må heller ikke forlange, at folk tagger andre i dine konkurrencer. De må selvfølgelig gerne, men det må bare ikke være et krav. Der er et hav af regler, og du kan selv læse op på det via Facebook.
I dette tilfælde ønskede vores kunde at få lavet en konkurrence uden for Facebook, som så blev integreret via API´en. Når systemer skal snakke sammen,er det nødvendigt at anvende forskellige API´er alt afhængig af formålet.
Facebook spor – og annoncer
Du efterlader dine spor overalt på nettet, derfor kan du opleve, at dine annoncer som dukker op på Facebook, netop er det par sko, du lige har kigget på i en søgemaskine som eksempelvis Google eller, at det er den datingside, som du lige har besøgt, der titter frem.
Når du bruger dit Facebook login, er der en Facebook pixel, der sørger for at tracke, hvad du laver. Her bliver det interessant for virksomhederne, fordi de gerne vil målrette sin markedsføring. Du sidder sikkert intetanende tilbage og synes, at det er mega smart lige at trykke på login med Facebook, og det er godt fundet på. Bagved dette smarte system ligger der en API integration, der sørger for at systemerne kan snakke sammen.
Facebook sikring af data
Et eksempel på en Facebook API integration kan være en af de der tests, der kommer frem. Her logger du ind med din Facebook profil – og wupti så har du givet dine oplysninger på en nem og hurtig måde, og Facebook har anvendt API integrationen til at sikre sig dine data. Det er slet ikke dumt for dig som forbruger, at du logger på med Facebook. Du kan bare forvente, at du ser relevante annoncer eksempelvis. Så man kan faktisk sige, at det er win win for alle. Du får relevante tilbud serveret, og virksomhederne får data til brug af markedsføring.
Hvordan løste vi kundens ønske?
Vi ville jo selvfølgelig gerne imødekomme vores kunde. Det gjorde vi ved at udvikle forskellige API’er til Facebook. Vores meget dygtige webudvikler brugte de muligheder, som Facebook havde til rådighed for at udvikle de rette API´er igennem backendudvikling.
Når man skal have adgang til brugernes oplysninger, kræver det, at der foreligger nogle tilladelser. Basis info som navn, interesser osv. kræver almindelige tilladelser fra brugerne selv. I dette tilfælde skulle vi bruge en speciel tilladelse fra Facebook selv og selvfølgelig også accept fra brugerne.
Hvor lang tid tog det at løse?
Det kan være svært at svare på, hvor lang tid en proces har taget, når det foregår over tid. I dette tilfælde er der ikke noget enkelt svar. Det havde været let, hvis vi kunne sige, at det tog 1 uge, men det er ikke tilfældet. Det vigtigste for os er, at vores kunde er tilfreds, når vi har leveret det, vi skulle. Kvalitet skaber en god følelse for alle.
Hvem kan det gavne, og hvad får kunden?
Alle med virksomheder kan have glæde af en Facebook API. Det kommer igen an på, hvad dit mål er. Er dit mål at markedsføre mere målrettet, så kan der udvikles en API til dette formål. Vil du gerne udtrække konkurrencer automatisk og holde øje med dine gamle udtrækninger, så kan det også lade sig gøre at udvikle en API til det. Mulighederne er mange. Du skal blot huske på, at det kræver teknisk viden at udvikler API´er. Derfor vil det give god mening, at det er en webudvikler, der sidder med sådan en opgave. Det vil spare tid og penge.
Vi har i dette tilfælde givet vores kunde en platform, som holder sig indenfor reglerne på Facebook. Vi har givet vores kunde mulighed for at interagerer med sine kunder, som så har mulighed for at styrke sit brand og skabe nye leads.
Hvor hurtigt kan det være betalt tilbage (et forsigtigt gæt)
Det koster penge at få en webudvikler til at sidde og hjælpe med at udvikle den API, som man ønsker skal give afkast. Hos vores kunde her har det taget lidt tid at få det betalt tilbage. Det betyder dog ikke, at det har været en dårlig investering, det betyder blot, at det har taget lidt tid at få pengene hjem igen. Sådan er det jo nogen gange, og andre gange vil du sikkert opleve, at det går stærkt. Et gammelt ordsprog siger, “at ting tager tid”, det er da ikke helt ved siden af.
Hvilke teknologier blev brugt
Det er fantastisk, at vi lever i en teknisk verden efterhånden. Der findes så mange muligheder indenfor IT-verdenen. Vores dygtige webudvikler har brugt følgende teknologier for at kunne løse opgaven fra kunden:
- Facebook PHP SDK
- FB JS SDK
- FB Graph API
- PHP
- MySQL
- Javascript